loading...
Gourp CARSTAR
کـــــــــــــــــــــــــــــــــار اســــــــتار / GOURPCARSTAR

http://s7.picofile.com/file/8254439926/carstar.gif

            ایــــــــمیل مـــــا  >>> carstar.ml@inbox.ru

Gourp CARSTAR بازدید : 109 سه شنبه 17 شهریور 1394 نظرات (0)

مرحله دوم، هیوندای جنسیس کوپه یا بی ام و Z4 28i؟


عکس: بامداد صفائیان
نوشته: محسن آل طه

داستان رقابت

اجازه دهید قبل از شروع این مرحله سوالی از شما بپرسم. آیا رقابت مرحله اول یعنی جنگ هیوندای جنسیس کوپه با تویوتا GT86 را خوانده اید؟ (اگر نخوانده اید من نمی دانم الان اینجا چه کاری انجام می دهید! و لطفاً قبل از خواندن ادامه این مقاله، مرحله اول را مطالعه کنید تا متوجه شوید داستان از چه قرار است)

در مرحله اول همانطورکه می دانید یک رقابت قرمز رنگ و نفس گیری بین هیوندای جنسیس کوپه و تویوتا GT86 داشتیم و با تمام لیاقت هایی که GT86 داشت، ولی جنسیس کوپه بر مبنای موتور قدرتمندش توانست فاتح آن رقابت نا عادلانه باشد. حال کار به اتمام نرسیده و در ادامه رقابت خودروهای اسپرت بازار، جنسیس کوپه قرار است در این مرحله به جنگ یک آلمانی کوپه، خوش استیل و زیبا برود. خودرویی که از هر نظر جزو بهترین ها است و به راحتی نمی توان از آن ایرادی گرفت. بله، همانطورکه خیلی از شما در آخر مرحله اول به درستی حدس زده بودید، در این قسمت یک بی ام و Z4 قرمز رنگ، آن هم در نسخه 28i را برای این مرحله انتخاب کرده ایم.

چرا Z4 28i

مگر خودرویی کامل تر از Z4 هم داریم؟ باید گفت بی ام و یکی از کامل ترین و بی نقص ترین طراحی های خود را برای Z4 انجام داده و زیبایی این خودرو آنچنان است که هنوز که هنوزه با گذر از خیابان تمامی نظرها را به سوی خود جلب می کند.

کوسه باواریایی دو نفره ای که از نظر جثه، قدرت و هندلینگ منتظر است تا هر رقیبی را مانند یک ماهی طعمه، شقه شقه کند و چهره خشن و جدی آن، تشنگی و شجاعتش را برای هر جنگی حتی نابرابر نشان می دهد. البته در کنار ظاهری اسپرت و جنگنده، کماکان آن صلابت خودروهای بی ام و در این خودرو تزریق شده به طوریکه در روز تست بعد از رجزخوانی جنسیس کوپه با غرش موتورش و دریفت های زیبای GT86، Z4 بسیار آرام و بدون هیچ حرکتی در محل خود پارک کرد تا نشان دهد از این جلف بازی ها خوشش نمی آید و کلاسش بالاتر از این حرف هاست!

همانطورکه می دانید بی ام و Z4 هم اکنون در بازار ما در دو نسخه 20i و 28i عرضه می شود. بگذارید یک اشتباه رایج را همینجا گوشزد کنیم که هر دو نسخه از موتور 4 سیلندر 2 لیتری استفاده می کنند که اشتباهاً حتی بعضی صاحبان چنین خودروهایی می گویند نسخه 28 از موتور 2800 استفاده می کند! (شما که این ماشین رو داری چرا آخه؟) و هر دو مدل از تکنولوژی توئین توربوشارژ بهره می برند (البته میزان بوست توربوها متفاوت است) و اختلاف در قدرت تولیدی آنهاست که نسخه 20i می تواند 184 اسب بخار و نسخه 28i توانایی تولید 245 اسب بخار را دارد. لذا برای این رقابت ما هم قدرتمندترین مدل عرضه شده در ایران (در حال حاضر) یعنی مدل 28i را انتخاب کردیم (البته لازم به ذکر است در بازار مدل های قدرتمند 35 نیز وجود دارد ولی در تعداد بسیار محدود و دیگر این مدل نیز عرضه نمی شود).

Z4، بچه کوسه بی ام و

در مرحله اول، تست اولیه و تجربه رانندگی هیوندای جنسیس کوپه را خواندید و حال نوبت به Z4 است که سرباز جدید این قسمت است. از مجتبی کلید را می گیرم به همراه خودش داخل بی ام و قرمز رنگ خوش خط و خالش می نشینم. نوع قرارگیری راننده در خودرو آنقدر پایین است که فکر می کنید تقریباً روی زمین نشسته اید و شاید تصور کنید سر سرعت گیرهای تپه مانند شهرمان، به غیر از لاستیک ها خودمان نیز با آن برخوردی داشته باشیم! البته این موضوع اصلاً فاکتور بدی نیست بلکه این نوع قرار گیری باعث می شود شما کنترل بسیار خوبی روی خودرو داشته باشید و به قول خودمان در زمان "لایی کشیدن" کاملاً این کوسه را تحت فرمانتان ببینید.

بی ام و Z4 نسخه 28i را استارت می زنم و 245 اسب جلویمان صف می کشند. ابتدا حرکت را با سرعتی آرام شروع می کنم تا کمی با خودرو بیشتر آشنا شوم. سپس با رخصت از صاحب خودرو شروع به فشار آوردن به خودرو می کنیم، عملکرد توربوشارژر و مخصوصاً گیربکس Z4 آنچنان بی نقص و کامل است که راننده را شگفت زده می کند. همین توربوشارژر باعث می شود شروع حرکت و شتاب گیری های Z4 بسیار تیز و فرز باشد و نوع تعویض دنده ها توسط گیربکس آنچنان زیبا و هیجان انگیز است که توصیف آن واقعاً سخت است و شاید همین تکنولوژی دقیق و بی نقص آلمانی است که باعث شد در بدو ورود، بی ام و Z4 اصلاً آن دو رقیب را تحویل هم نگیرد (که البته خیلی هم بی جا نبود)!
درست است که Z4 برخلاف جنسیس کوپه تنها دو صندلی دارد، ولی در عوض سقف آن کروک است و می توانید با بازکردن آن لذت رانندگی را دو چندان کنید. اگر بخواهم مقایسه ای بین تجربه رانندگی با جنسیس کوپه و Z4 داشته باشم، باید بگویم که اصلاً قابل مقایسه نیستند! هندلینگ، دقت ساخت، کیفیت، طراحی، عملکرد پیشرانه و مخصوصاً گیربکس همگی یک سر و گردن از جنسیس بالاتر است که البته غیر از این نیز توقعی نداریم زیرا قیمت این خودرو نیز در حدود 2 برابر جنسیس کوپه است و یقیناً هر چقدر پول بدید، همانقدر آش می خورید!
با این همه تعریف و تمجید از Z4، به سراغ رقابت خودمان می رویم. جایی که مجدد باید گفت رقابتی کاملاً ناعادلانه و نا برابر وجود دارد و جنسیس کوپه کماکان برگ برنده ای قدرتمند یعنی حجم موتور را در برابر Z4 فلفلی رو می کند.

مسابقه شتاب

در این مرحله همانند قسمت قبل یک شتاب گیری کوتاهی با هر خودرو داریم و به لطف صاحبان اهل دل، هر شتاب گیری را با لانچ انجام دادیم تا به عددی واقعی تر برسیم. قبل از شروع این شتاب گیری و در تست های اولیه موضوعی که مشخص بود بی ام و Z4 با توجه به توربوشارژر نصب شده در شتاب گیری ها بسیار آماده تر و گوش به فرمان تر بود ولی باید تست می کردیم تا ببینیم این فرز بودن تا چه حد است و در تست های درگ و شتاب چه عملکردی خواهد داشت.

تست شتاب بی ام و Z4:


تست شتاب هیوندای جنسیس کوپه:


نتیجه شتاب هیوندای جنسیس همانطورکه در تست قبل نیز اشاره شد، 8.07 ثانیه بود و شتاب بی ام و Z4 برابر 8.03 ثانیه شده است.
یک موضوعی که اینجا مطرح می شود، اختلاف عدد بدست آمده توسط ما با عدد اعلام شده توسط کارخانه است. این اختلاف کاملاً طبیعی است و شتاب هر خودرو به فاکتورهای زیادی از جمله ارتفاع از سطح دریا، دمای هوا، شرایط هر خودرو مانند وضعیت پیشرانه و فشار باد لاستیک ها و ... بستگی دارد. لذا این اتفاق طبیعی است که اگر در شهر خود و یا همین تهران (که محل تست ما بود) در روزی دیگر و در شرایطی دیگر شتاب گیری را انجام دادید، به عدد متفاوتی نسبت به نتایج ما برسید ولی یقیناً این اختلاف آنچنان نخواهد بود (مثلاً شتاب شما قطعا ً 3 ثانیه نخواهد شد) و تنها کمی تفاوت با اعداد ما خواهد داشت.
اما برگردیم به اعداد خودمان، همانطورکه دیدید، بی ام و Z4 به لطف استفاده از توربو و گیربکس فوق العاده اش، عملکرد بسیار خوبی را به رخ کشید و نوع تعویض دنده ها طوری است که گویا می خواهد زمین را با دندانهایش بجود! لذا باید در این قسمت بگوییم که بی ام و Z4 با یک موتور 2 لیتری 4 سیلندری توانست به خوبی از پس جنسیس کوپه 6 سیلندری با جمعیتی از اسب های کره ای برآید. اما سوال اینجاست که این برتری تا کجا ادامه دارد؟ آیا Z4 می تواند در مسیر 400 متری هم این برتری را حفظ کند یا خیر؟ لذا به قسمت بعد یعنی درگ می رویم.

درگ 400 متر

بالاخره به رقابت نفس گیر و تعیین کننده می رسیم یعنی درگ 400 متری. شاید همینجا باید گفت که احتمالاً در یک سو طرفداران پرجوش آلمانی ایستاده اند و در طرفی دیگر طرفداران کره ای سوار تا بالاخره مشخص شود که برنده این رقابت کدام یک است. در این مورد بحث های زیادی شده و بسیاری می گویند درست است که Z4 دارای پیشرانه ای با حجم کمتر است ولی توربوشارژ نصب شده و عملکرد گیربکس، آن را نسبت به جنسیس پر حجم و قدرتمند برتری می دهد.

شاید اتفاقی که در روز آزمایش افتاد برای ما هم جالب بود و باعث شگفتیمان شد. ممکن است که این اتفاق برخلاف عقیده بسیاری باشد و همین نتیجه باعث شود طرفداران دو طرف وارد زمین شوند و درگیری و خونریزی به راه بیافتد. ولی این اتفاقی بود که جلوی چشمان ما افتاد و برای اینکه از صحت آن مطمئن شویم ما تست را دو بار انجام دادیم و در هر دو بار همین اتفاق تکرار شد.
هر دو خودرو در هنگام شروع لانچ درستی کردند تا بهترین عملکرد هر خودرو مشخص شود. بعد از شروع حرکت بی ام و Z4 به کمک توربوشارژرش به خوبی از جنسیس کوپه 6 سیلندر جلو می افتد و خط و نشانی سخت در اول بازی برای آن می کشد و این برتری را تا اواسط راه هم حفظ می کند. اما اتفاقی که می افتد، با هر چه نزدیک شدن به خط پایان و دور گرفتن جنسیس کوپه، فاصله بین این دو رقیب کم و کمتر می شود و جنسیس به لطف پیشرانه حجیم خود می تواند قبل از رسیدن به خط پایان برتری خود را در مسیر 400 متر نشان دهد.
فیلم درگ جنسیس کوپه و بی ام و Z4 نسخه 28i:


بگذارید یک گفتگوی خودمانی در همین قسمت داشته باشیم. احتمالاً بسیاری مدعی هستند که با Z4 در خیابان با یک جنسیس کوپه کَل کَل کرده اند و آن را شکست داده اند که البته باید گفت درست هم می گویند. همانطورکه دیدید، بی ام و Z4 آن هم در نسخه 28i به لطف توربوشارژر بسیار شتاب گیری خوبی دارد و لذا اگر در خیابان یک جنسیس کوپه را دیدید، با خیالی راحت با فشردن پدال گاز برایش شاخ و شانه بکشید، زیرا معمولاً در اینطور رقابت ها که شما 400 متر را در مسیری مستقیم آن هم در این شرایط، درگ نمی گذارید و احتمالاً در مسیری بسیار کوتاه تر این رقابت به پایان می رسد که Z4 یقیناً برنده آن است.
البته شاید اگر نتیجه رقابت جز این بود، برای ما تعجب آور بود زیرا مشخص است خودرویی با پیشرانه 2 لیتری و با توربوشارژ بسیار تیز و فرز است و شتاب گیری های فوق العاده ای دارد، ولی خوب در مسیری مستقیم و 400 متری قطعاً آنچه که حرف اول را می زند حجم موتور است و طبیعی است که در پایان این مسیر، جنسیس کوپه فاتح آن باشد.

در نتیجه اگر یک بی ام و Z4 خریده اید و پشت چراغ قرمز در کنار یک جنسیس کوپه قرار گرفته اید، یک بررسی کنید که اگر مسیر رقابت در حد 100 تا 200 متر است، با خیالی راحت و با فعال کردن توربوشارژر این کره ای مدعی را به رقابت دعوت کنید (البته ما اصلاً توصیه نمی کنیم که در خیابان چنین کاری را انجام دهید که بسیار خطرناک است) ولی اگر مسیر رقابت بیش از 200 متراست، تنها سقف کروک خود را باز کنید و با تکان دادن دست برای راننده جنسیس، کاملاً با صلابت و به آرامی به مسیر خود ادامه دهید.

تمام شد؟

درست است که در آخر رقابت تمامی افراد حاضر اذعان کردند که اگر از نظر مالی مشکلی نباشد، قطعاً از بین این سه خودروی تست شده و جدا از نتایج بدست آمده در درگ و شتاب، بی ام و Z4 را انتخاب خواهند کرد ولی با توجه به نتیجه بدست آمده در درگ باید فعلاً در وسط تشک، دست جنسیس کوپه را به عنوان برنده بالا ببریم.
البته با تمام این تفاسیر، اگر از خود شخص من در آخر بپرسید کدام را انتخاب می کنم، بی شک می گویم: تویوتا GT86 تست شده در مرحله اول با همان چند حلقه لاستیک اضافه!
اما این پایان ماجرا نیست و قرار نیست همانند دیگر مقاله ها کار را همین جا به اتمام برسانیم، بلکه حال که جنسیس کوپه از پس حریف ژاپنی و سپس آلمانی خود برآمده باید به مرحله بعدی برود و با غول بعدی مسابقه دهد.
فکر می کنید غول مرحله بعدی چه خودرویی است؟ آیا سرباز کره ای خوشحال از برد این دو مسابقه می تواند از سرباز خوش نام و نشان مرحله بعدی عبور کند؟ آیا در شتاب گیری و درگ 400 متر می تواند کماکان حجم موتور خود را به رخ آن بکشد؟ پس با ما همراه باشید و مرحله سوم از این مسابقه سریالی را در همین سایت دنبال کنید.
در آخر از دوستان بسیار خوبمان آقایان مهدی بابایی مالک خودروی هیوندای جنسیس کوپه، مجتبی درودیان مالک خودروی بی ام و Z4، کاظم احمدی، بامداد صفائیان، ساقی غفاری، مهبد سائسی و مهراد طریقتی که شرایط را برای انجام این تست نفس گیر و جذاب فراهم کردند کمال تشکر را دارم.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
http://8pic.ir/images/9tnqk1ugfitvmei85t3b.jpg

GRUP CARSTAR
GRUP CARSTAR
با مدیریت : محمد حسین حسنی
mohammad hossein hassani
آیا تمایل دارید خودروی خود را جهت تست در اختیار سایت کار استار قرار دهید؟

اگر خودرویی دارید و قصد همکاری با کار استار جهت تست خودروی خود را دارید، لطفاً نام خودرو، شهر، نام خود و شماره تماس خود را از طریق ایمیل grupcarstar@gmail.com برای ما ارسال کنید تا همکاران ما جهت انجام هماهنگی های لازم با شما تماس بگیرند.

آیا قصد نگارش مقاله و یا تجربه رانندگی دارید؟

اگر شما هم علاقه مند به دنیای خودرو هستید و در نگارش یا ترجمه متون تجربه دارید، سایت کار استار شما را به همکاری دعوت می کند. مقاله شما با نام شما در سایت ثبت می شود و شما یکی از نویسندگان این سایت خواهید شد.

زمینه های همکاری:

1. تجربه رانندگی شما با یک خودروی موجود در بازار داخل
2. اخبار دنیای خودرو
3. مقاله علمی در مورد تکنولوژی های مربوط به خودرو
4. اگر در زمینه دیگری آماده همکاری با سایت می باشید، با ما تماس بگیرید

توجه داشته باشید که مطالب دیگر سایت ها و مجله ها مورد قبول واقع نخواهد شد.

در صورتیکه آماده همکاری هستید، یک مقاله را آماده کرده و با نام خود به آدرس زیر ارسال کنید.

آدرس ایمیل سایت: grupcarstar@gmail.com

آدرس ایمیل سایت: grupcarstar@yahoo.com
http://8pic.ir/images/9tnqk1ugfitvmei85t3b.jpg
آدرس ایمیل سایت: grupcarstar@gmail.com

درباره ما
Profile Pic
کاری از محمد حسین حسنی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظرتون درباره سایتمون چیه؟
    لیفان ایکس ۵۰ راهی جدید، همراهی جدید
    لیفان ایکس50

    جک اس ۵ شاسی بلند قدرتمند

    محصولات جک


    http://up.amoozstar.ir/plugins/filepreviewer/site/resize_image_inline.php?f=14&w=1100&h=800&m=cropped&uh=87ce8ba9fa8d7dada0cfffa3f0410c1c4d36f2f59014165840a6d1f302457b88&o=gif

    آمار سایت
  • کل مطالب : 1310
  • کل نظرات : 48
  • افراد آنلاین : 120
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 341
  • آی پی دیروز : 412
  • بازدید امروز : 654
  • باردید دیروز : 641
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 2,035
  • بازدید ماه : 2,035
  • بازدید سال : 73,200
  • بازدید کلی : 472,577
  • کدهای اختصاصی
    کار استار - مجله خبری خودرویی - استار -CAR-GOURP-GOURP CARSTAR- STAR-CS-نقد و بررسی - خودرو های روز -داخلی-خارجی-اخبار-فیلم بررسی-بروز خودرو