loading...
Gourp CARSTAR
کـــــــــــــــــــــــــــــــــار اســــــــتار / GOURPCARSTAR

http://s7.picofile.com/file/8254439926/carstar.gif

            ایــــــــمیل مـــــا  >>> carstar.ml@inbox.ru

Gourp CARSTAR بازدید : 153 دوشنبه 11 آبان 1394 نظرات (0)
نقد و بررسی خودرو پژو 207i

آزمایش و عکس: محمد حسین مارینی

مقدمه

پژو 207؛ شعار یا واقعیت؟! موضوعی که در زمان معرفی این محصول توسط ایران خودروی عزیز حسابی جنجال برانگیز شد. همانطورکه می دانید این خودرو فیس لیفتی از 206 معروف است که توسط سایت برزیل پژو طراحی و معرفی شد که در دنیا به نام +206 شناخته شده است. چرایی این مطلب که خودروساز وطنی این خودرو را با کد 207 روانه بازار کرد کمی نازیباست و ما را به یاد پژوهای فرانسوی با قطعات چینی می اندازد!
بهرحال این محصول مدت کوتاهی (89 تا 91) مهمان جاده مخصوص بود و با توجه به تکراری شدن طراحی 206 و تشنگی بازار برای هاچبک های جدید، نظر قشر جوان جامعه را تا حد زیادی به خود جلب کرد. پس بر آن شدیم که نقدی از این خودرو برایتان مهیا کنیم. ضمناً ما نیز در این متن از کد 207 برای این خودرو استفاده میکنیم.

معرفی و بررسی کیفیت

کمپانی پژو در سال 1810 توسط امیل پژو تاسیس شد و از ساخت آسیاب های قهوه و دوچرخه به تولید خودرو رسید. هم اکنون این شرکت زیر مجموعه گروه سیتروئن بوده و قسمتی از سهامش نیز در اختیار دانگ فانگ چین است. این کمپانی بارها تا مرز ورشکستگی رفته اما با کمک دولت فرانسه، سیتروئن و برخی مدلهای نجات بخشش نظیر 206 از ورشکستگی گریخته و به کار خود ادامه داده است. امروزه اگرچه محصولاتش در سطح اول تولیدات دنیا قرار ندارد اما خودروهای با کیفیت، ارزان و کم مصرف متعددی را روانه بازار کرده و بازار هدف مشخصی دارد. پژو 207 آی از موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری 16سوپاپه معروف پژو با کد TU5 به حجم دقیق 1598سی سی که توان تولید 110 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه را دارد، استفاده می کند. که به کمک گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک به چرخها انتقال می یابد.


طراحی

نمای جانبی خودرو دقیقاً مشابه 206 طراحی شده با این تفاوت که دستگیره ها و زه ها همرنگ بدنه اند و از رینگ آلومینیوم 5 پره استفاده شده است. نمای جانبی کاملاً موزون و منطقی است و بعد از گذشت حدود 13 سال از طراحی آن (206) همچنان زیباست.

طراحی ستون C خودرو به شکل عمودی به بهبودی نمای جانبی جهت اسپرت شدن، کمک بسیاری کرده است که موجب سختی سوار و پیاده شدن سرنشیانان عقب می شود (البته باید در نمونه SD این ستون بازطراحی می شد که نشد!).
در نمای عقب خودرو متوجه تغییر شکل درونی چراغها و سپر جدید نسبت به 206 می شویم. جایگیری 2 شبرنگ در سپر و پهن شدن زه در کنار حجیم تر شدن سپر زیبایی متناسبی به نمای عقب بخشیده است. بخصوص که با تغییر طراحی جلو نیاز به این سپر حجیم کاملاً محسوس است.

و اما نمای جلو ...
قسمتی که شاید جرأت تغییر نام این خودرو را به ایران خودرو داد! طراحی دوباره سپر، جلو پنجره و چراغها، کاپوت و گلگیرها موجب شده تا نمایی کاملاً متفاوت از برادرش ایجاد شود و شبیه به 207 واقعی باشد. در نمای جلو اغراق در ایجاد حجمها چهره ای فانتزی و نسبتاً به روز به آن بخشیده که در کنار جذابیت، هزینه های اضافی در هنگام صافکاری برایتان به وجود می آورد!

همینطور به سبب اینکه اتاق بسیار شبیه به اتاق 206 است ممکن است برای تسلط به ابعاد جلو خودرو به زمان بیشتری نسبت به 206 نیاز داشته باشید!
چراغ های بزرگ از خودرو بیرون زده و تا روی گلگیر ها ادامه پیدا کرده است. آرم بزرگ پژو نیز قسمتی از کاپوت و سپر را اشغال کرده که اعتماد به نفس پژو را برای ارائه این خودرو نشان می دهد. ورودی هوای جلو پنجره نیز یکپارچه شده و به سپر منتقل گردیده و در مجموع می توان گفت نقطه عطف و تفاوت پژو 207 در طراحی نمای جلویی است که فانتزی و به روز است.

تجهیزات

وارد خودرو که می شویم ذوق میکنیم! چرا که خودرویی از ایران خودرو خریده ایم و نمای داخلی جدیدی میبینیم! هرچند کمی بعد ذوقمان کمرنگ می شود و کاملاً در می یابیم که همان 206 خودمان را کمی دستکاری کرده اند و آنقدرها هم متفاوت نیست. البته نمی توان این مسئله را از چشم ایران خودرو دید چون 207 فرانسه هم داشبوردش همین طراحی را دارد.

(عکس کلی داشبورد)
به هر ترتیب داشبورد عمودی با تریم مشکی رنگ با نوار طوسی دور ادوات خودرو چشم نواز بوده و همچنان زیباست. سیستم تهویه اتوماتیک دقیقاً مشابه 206 و سیستم صوتی هم در کمال باور و طبق انتظار ما (!) از برندی متفرقه که البته مزین به نام Pioneer بود. هرچند کیفیت و حجم صدایی متوسط و قابل قبول داشت.

(عکس سیستم صوتی)
روکش صندلی ها پارچه ای بود که می توان گفت کیفیت و طراحی خوبی داشت ولی همچنان راحتی صندلی ها خصوصاً در عقب رضایت بخش نبود. اندک تغییری در فرمان سه شاخه به چشم می خورد و همینطور باز طراحی صفحه کیلومتر که انصافاً زیبا تر از 206 شده است.
استفاده از نوار کرومی دور نشانگرهای صفحه کیلومتر نیز زیبایی خاصی به این بخش بخشیده است. در مجموع نمای داخلی به سبب اقتباس محسوس از 206 کاملاً رضایت بخش بوده و نمره قبولی خواهد گرفت. به خصوص که کیفیت ادوات و مونتاژ به شکل محسوسی از تولیدات آن زمان ایران خودرو بهتر بود. دید نسبت به اطراف کاملاً مطلوب بود ولی همچنان دید نسبتاً ضعیف عقب و همینطور کوچکی غیرمعقول آینه های بغل از نقاط ضعف اساسی این خودرو محسوب می شود.

پیشرانه و تجربه رانندگی

خودرو را روشن میکنیم تا ببینیم عملکرد 207 چه تفاوتی با 206 که اکثر ما ایرانی ها پشت فرمانش نشسته ایم، دارد. موتور به همان نرمی و بی صدایی 206 است. تنها نکته ای که بنظر می رسد بهبود نسبی عایق بندی اتاق است که موجب آرامش بیشتر کابین شده است. خودروی در اختیار ما از نمونه اتوماتیک بود. گیربکس را در حالت D قرار داده و شروع به حرکت کردیم. عملکرد کاملاً مشابه به 206 تیپ 6 بود و در شروع حرکت خودرو بسیار کند عمل می کرد بگونه ای که گویی همیشه در حالت نیم کلاچ گاز می خورد! با توجه به کارکرد 22000 کیلومتری خودرو می توان گفت که افت فنی مشهودی در خودرو بوجود نیامده و خودرو با نمونه صفر کیلومتر تفاوت چندانی نداشت.
در کنار گیربکس 2 دکمه برای تنظیم حالت رانندگی به چشم می خورد که با علامتهای S و * (علامت ستاره) مشخص شده بودند. S برای رانندگی پرشتاب (Sport) و * (Snow) نیز برای تعوض دنده در دورهای پایین و رانندگی برفی و البته کم مصرف است. دکمه S با توجه به نحوه گاز دادن خودرو دنده ها را حتی تا 6200 دور در دقیقه تعویض نمی کرد که موجب شتابگیری سریع و در پی آن مصرف سوخت بیشتر می شد. دکمه * هم تعویض دنده ها را در دور 3500 انجام می داد که علاوه بر کاهش مصرف سوخت از در جا زدن چرخها در مسیرهای لغزنده جلوگیری می نمود.
کندی بیش از حد گیربکس در دنده 1 موجب شده تا توان بالا و قابل قبول موتور زیاد به چشم نیایند. البته در هنگام دور گرفتن در دنده 4 یا استفاده از حالت اسپورت بیشتر از هر زمان دیگری می توان متوجه قدرت موتور شد که آن هم بخاطر حداکثر سرعت قابل قبول و گشتاور مناسب آن است. و اما نمونه دستی؛ اینجا بحث کاملاً متفاوت می شود! شتابگیری سریع، گیربکس با ضرایب دنده مناسب، هندلینگ بالا و هوش انسانی در کنار رینگ آلومینیومی و لاستیک های میشلن عملکردی بسیار بهتر 207 اتوماتیک و حتی 206 تیپ 5 ارائه می کنند، بگونه ای که در شتابگیری و ترمز گیری بدلیل وزن کمتر نمونه گیربکس دستی نتایج، اختلافی تأمل برانگیز داشتند. هرچند که این گیربکس اتومات مربوط به سال 2003 است اما همان سالها هم بعنوان گیربکسی کند از آن یاد می شد.
در تست شتاب 207 آی دستی در 9.8 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت میرسد در حالیکه در نمونه اتومات این زمان به 12.7 ثانیه افزایش پیدا کرده و استفاده از حالت S، 0.7 ثانیه به شتاب کمک کرد و به عدد 12.00 رسیدیم. همینطور در تست ترمز نیز اعداد 38 متر برای نمونه دستی و 42.5 متر برای گیربکس اتوماتیک جهت رسیدن به ایست کامل از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به دست آمد.
عملکرد فرمان که در 206 بعنوان نقطه قوت از آن یاد می شد در 207 می توان آن را جزء نکات منفی به حساب آورد. فرمان سفت و خشک که می توان علت آن را افزایش وزن دماغه خودرو و متعاقبا برهم خودو توازن توزیع وزن روی اکسل های جلو و عقب (هرچند ناچیز) دانست. هندلینگ 207 هم طبق انتظار و سبقه برادرش کاملاً قابل قبول بود و خودرو سریعا فرامین راننده را در تغییر مسیرهای ناگهانی اجرا می کرد. مصرف خودرو با توجه به ECU های 207 که هیچکدام چینی نیستند بسیار نزدیک به 206 های فرانسوی است و در سیکل ترکیبی حدود7.5-8.5 لیتر می سوزاند که البته در نمونه اتوماتیک این عدد 9.5 تا 10.5 است. در حال حاضر با توجه به رکود بازار و در نتیجه پایین بودن قیمتها 207 بین 35 تا 50 میلیون تومان بسته به گیربکس و سال تولید و همینطور وضعیت بدنه قیمت گذاری می شود که همچنان قیمت بالایی است! البته در نظر داشته باشید که با توجه به توقف مونتاژ این خودرو فقط نمونه های کارکرده آن موجود می باشد.

جمع بندی

207 آی یک 206 است که طراحی جلویش مشابه 207 شده ولی از لحاظ موتوری همان 206 خودمان است! تریم داشبورد اندکی تغییر کرده و بسیار نزدیک به 207 است، کیفیت مونتاژ و ادوات بهبود یافته است که این تغییرات موجب شده تا ایران خودرو نام جدیدی بر روی این 206 توسعه یافته بگذارد.
بهرحال اگر به دنبال هاچبک کوچک شهری با بازار قطعات و لوازم گسترده هستید که چهره اش هم کمی متفاوت از سایرین باشد و کیفیت بهتری نسبت به هم رده هایش داشته باشد 207 گزینه خوبی خواهد بود. اگر شتاب بسیار بالا برایتان مهم است سراغ 207 اتوماتیک نروید ولی اگر راحتی در رانندگی اولویت اول شماست به این مدل هم فکر کنید.
در انتها از آقای حسین راستگار کمال تشکر را داریم که خودروی خود را جهت تست و بررسی در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
http://8pic.ir/images/9tnqk1ugfitvmei85t3b.jpg

GRUP CARSTAR
GRUP CARSTAR
با مدیریت : محمد حسین حسنی
mohammad hossein hassani
آیا تمایل دارید خودروی خود را جهت تست در اختیار سایت کار استار قرار دهید؟

اگر خودرویی دارید و قصد همکاری با کار استار جهت تست خودروی خود را دارید، لطفاً نام خودرو، شهر، نام خود و شماره تماس خود را از طریق ایمیل grupcarstar@gmail.com برای ما ارسال کنید تا همکاران ما جهت انجام هماهنگی های لازم با شما تماس بگیرند.

آیا قصد نگارش مقاله و یا تجربه رانندگی دارید؟

اگر شما هم علاقه مند به دنیای خودرو هستید و در نگارش یا ترجمه متون تجربه دارید، سایت کار استار شما را به همکاری دعوت می کند. مقاله شما با نام شما در سایت ثبت می شود و شما یکی از نویسندگان این سایت خواهید شد.

زمینه های همکاری:

1. تجربه رانندگی شما با یک خودروی موجود در بازار داخل
2. اخبار دنیای خودرو
3. مقاله علمی در مورد تکنولوژی های مربوط به خودرو
4. اگر در زمینه دیگری آماده همکاری با سایت می باشید، با ما تماس بگیرید

توجه داشته باشید که مطالب دیگر سایت ها و مجله ها مورد قبول واقع نخواهد شد.

در صورتیکه آماده همکاری هستید، یک مقاله را آماده کرده و با نام خود به آدرس زیر ارسال کنید.

آدرس ایمیل سایت: grupcarstar@gmail.com

آدرس ایمیل سایت: grupcarstar@yahoo.com
http://8pic.ir/images/9tnqk1ugfitvmei85t3b.jpg
آدرس ایمیل سایت: grupcarstar@gmail.com

درباره ما
Profile Pic
کاری از محمد حسین حسنی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظرتون درباره سایتمون چیه؟
    لیفان ایکس ۵۰ راهی جدید، همراهی جدید
    لیفان ایکس50

    جک اس ۵ شاسی بلند قدرتمند

    محصولات جک


    http://up.amoozstar.ir/plugins/filepreviewer/site/resize_image_inline.php?f=14&w=1100&h=800&m=cropped&uh=87ce8ba9fa8d7dada0cfffa3f0410c1c4d36f2f59014165840a6d1f302457b88&o=gif

    آمار سایت
  • کل مطالب : 1310
  • کل نظرات : 48
  • افراد آنلاین : 222
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 489
  • آی پی دیروز : 264
  • بازدید امروز : 2,779
  • باردید دیروز : 665
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 6,535
  • بازدید ماه : 6,535
  • بازدید سال : 77,700
  • بازدید کلی : 477,077
  • کدهای اختصاصی
    کار استار - مجله خبری خودرویی - استار -CAR-GOURP-GOURP CARSTAR- STAR-CS-نقد و بررسی - خودرو های روز -داخلی-خارجی-اخبار-فیلم بررسی-بروز خودرو