loading...
Gourp CARSTAR
کـــــــــــــــــــــــــــــــــار اســــــــتار / GOURPCARSTAR

http://s7.picofile.com/file/8254439926/carstar.gif

            ایــــــــمیل مـــــا  >>> carstar.ml@inbox.ru

Gourp CARSTAR بازدید : 91 یکشنبه 11 مرداد 1394 نظرات (0)

البته خیلی هم ناامید نشوید، این اعداد و ارقام در کنار وزن 1185 کیلوگرمی پروتون و گیرباکس 5 سرعته دستی حرف هایی هم برای گفتن دارد و با شتاب صفر تا صد 11.2 ثانیه در مدل دنده ای (برخی منابع 10.5 ثانیه) می تواند خودروهایی مثل مگان و پژو 206 تیپ 5 را به رقابت دعوت کرده و با تکیه بر راندمان بهتری که نسبت به بسیاری از چینی های بازار دارد با همین موتور کوچک، خودروهای قوی تری مثل ام وی ام 530 و جیلی امگراند 7 را با فشار پدال گاز از شیشه ی کناری به آینه وسط منتقل نماید. هر چند با توجه به قشری که این اتومبیل را انتخاب می کنند شکست از سدان های خانوادگی و بدور از جذابیت های اسپرتی ظاهری مثل آوانته و زانتیا حس چندان خوبی برای راننده نخواهد داشت.

خوب پس به طور کلی با اسب بخار نه چندان بالای جن-2 دنده ای می شود کنار آمد و گاهی با فشردن پدال گاز لبخند رضایتی هم بر لب داشت، اما قسمت ناامید کننده ی ماجرا در مورد پروتون های اتوماتیک است که با گیرباکس 4 سرعته ی قدیمی برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به 13.5 ثانیه (برخی منابع 13 ثانیه) زمان احتیاج دارند. این عدد یعنی نه تنها این اتومبیل با آن ظاهر اسپرت و صندلی های مسابقه ای حتی برای پشت سر گذاشتن خودرویی در حد سمند طولانی شده ی ایرانخودرو! (یا همان سریر) مشکل دارد بلکه احتمالاً در سربالایی ها و سبقت گیری های جاده ای هم واکنش مناسبی به درخواست شتابگیری شما نشان نخواهد داد. با توجه به این صحبت ها باید گفت که علیرغم علاقه روز افزون مردم به خرید خودروهای اتوماتیک، در مورد جن-2 شخصاً مدل دنده ای را پیشنهاد می کنم.
ضمناً حداکثر سرعت اعلامی برای مدل دنده ای 190 (اتومات 185) اعلام شده که برای یک خودروی 1.6 لیتری عدد مناسبی است.

امکانات رفاهی و ایمنی

آپشن های این اتومبیل در زمان خود قابل قبول بودند ولی اگر بخواهیم با خودروهای امروزی بسنجیم (بخصوص چینی هایی که در هر قیمتی مثل نقل و نبات از آپشن های ریز و درشت استفاده می کنند) جای خالی برخی گزینه ها احساس خواهد شد. اما اگر علاقه ای به چینی ها ندارید با این قیمت و سن و سال سایر انتخاب ها هم امکانات کم و بیش مشابه جن-2 به شما ارائه خواهند داد.
از این امکانات می توان به ترمزهای مجهز به سیستم ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلویی، هر 4 شیشه بهمراه آینه های جانبی دارای قابلیت تنظیم برقی، کامپیوتر سفری، سنسور دنده عقب، رینگ های آلومینیومی 15 اینچی، مه شکن، سیستم پخش صوتی (که متاسفانه از فرمت MP3 پشتیبانی نمی کند)، دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان و ... اشاره کرد.

تجربه رانندگی

پشت فرمان پروتون Generation 2، یا همان جن-2 نشسته و موتور Campro، 1.6 لیتری را استارت می زنیم. صندلی راننده با وجود اینکه چندان نرم نیست، راحت است ولی بطور کلی به نظر می آید برای مسافرت های طولانی این حالت یکپارچه و نبود پشت سری قابل تنظیم باعث خستگی زودتر نسبت به صندلی های مبله معمولی شود. فرمان کوچک و خوشدست است و با توجه به ابعاد خودرو حس تسلط به اندازه ی کافی وجود دارد اما دید عقب بدلیل فرم خاص طراحی محدود می باشد و می بایست همواره از سالم بودن سنسورهای دنده عقب مطمئن باشید چون قطعاً به آنها احتیاج پیدا خواهید کرد!

قبل از هر چیز دنده را درگیر کرده و پا را تا انتها بر پدال گاز فشردیم تا شتابگیری این آسیایی جسور مورد آزمایش قرار گیرد. دنده ها کمی سفت تعویض می شوند ولی این سفتی آزار دهنده نیست، همانطورکه در بخش معرفی موتور عنوان شد شتاب پروتون نسبت به موتور 1.6 لیتری 110 اسبی راضی کننده است اما با حالت ایده آل و توقعی که از شکل و شمایلش میرود فاصله دارد. ضمن اینکه این شتابگیری با ورود صدای موتور (البته در حد معمولی) به داخل اتاق همراه بود.
بدلیل ضرایب گیرباکس و ویژگی های موتور این خودرو، جن-2 در دورهای پایین عملکرد کندی داشت اما با رسیدن به حدود 3500 دور در دقیقه ناگهان جان تازه ای گرفته و شما را برای چسباندن عقربه به ردلاین تشویق خواهد کرد. در واقع اگر میخواهید روند شتابگیری جن-2 بشکل مناسبی ادامه پیدا کند و در سربالایی ها نیازی به معکوس دادن های پیاپی نداشته باشید حتماً باید موتور را در دورهای بالا نگه دارید چرا که در غیر این صورت با تعویض دنده، شتاب با افت زیادی روبرو می شود. البته این ویژگی برای رانندگی معمولی مشکل خاصی ندارد اما در جایی مثل جاده های کوهستانی باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد. قطر دایره گردش پروتون کمی زیاد است اما فرمان پذیری آن در سرعت های بالا در کنار پایداری مناسب، حس اعتماد به نفس خوبی به راننده منتقل می کند. یکی از دلایل این هندلینگ خوب وجود استرس باری است که به صورت فابریک روی خودرو نصب شده. در واقع جن -2 توانسته حس لذت رانندگی را به کمک طراحی اسپرت، فرمانپذیری مناسب، پایداری بسیار خوب و ترمزهای قابل قبول به راننده هدیه دهد و در صورت وجود موتور قوی تر میتوانستیم حتی نمره ی بالاتری از این حیث به این کوچک مالزیایی بدهیم.
اما در مورد نرمی سیستم تعلیق، این اتومبیل راحتی تا حدودی فدای تعادل بهتر کرده و در برخورد با سرعت گیرها و دست انداز های وطنی! ضربات در اتاق احساس می شوند، هرچند با توجه به ذات اسپرتش می توان با دید ارفاق به این قضیه نگریست.

با توجه به سایز و کلاس بدنه نمی توان انتظارات خانوادگی زیادی از این خودرو داشت ولی به هر حال سری به نیم تنه عقبی زدیم تا ببینیم وضعیت چگونه است. فضای پای سرنشینان عقب نسبت به ابعاد خودرو قابل قبول و حداقل برای افرادی با قد متوسط مناسب می باشد اما بدلیل صندلی های بزرگ جلو و طراحی پنجره های کناری دید نفرات عقبی بسیار محدود شده و احتمالاً در مسیرهای طولانی از اینکه روی صندلی جلویی ننشسته اند خوشحال نخواهند بود! فضای صندوق عقب هم با در نظر گرفتن انتظاری که از این سایز خودرو داریم کار را راه می اندازد.

مصرف سوخت این خودروی آسیایی با رانندگی بدون تنش در اتوبان های خلوت می تواند تا کمتر از 6 لیتر در 100 کیلومتر کاهش یابد (هرچند تجربه ی مالک کمی بالاتر و در حدود 6.5 لیتر در اتوبان بیان شد که با توجه به نوع بنزین معمولی، ارتفاع از سطح دریا و موارد دیگر طبیعی است)، اما در شهر و یا شتابگیری ها با توجه به ویژگی های گیرباکس و موتور، اشتهای جن-2 برای نوشیدن مایع حیاتش به حدود 10 لیتر افزایش خواهد یافت. در حالت میانگین یا به عبارتی سیکل ترکیبی پروتون به ازای هر صد کیلومتر پیمایش مسیر به حدود 7 لیتر بنزین احتیاج دارد.

نکاتی در مورد این قبیل خودروها

به طور کلی داشتن خودوری که تعداد محدودی از آن در خیابان ها یافت می شود هم حس خوبی دارد و هم دردسر ساز است! از طرفی بدلیل تعداد کمتر، اتومبیلتان خاص و منحصر به فرد نسبت به رقبای قیمتی به نظر می رسد و حتی برای خود شما هم دیرتر از چشم خواهد افتاد اما از طرف دیگر به همان نسبت دریافتن قطعات یدکی و تعمیرکار متخصص هم محدودیت هایی وجود دارد. مثلاً در مورد همین پروتون کم شدن تعداد عرضه کنندگان قطعات یدکی تا حدودی بازار را انحصاری کرده و در نتیجه برای خرید برخی قطعات، بویژه آنهایی که مصرف محدود دارند (مثل برخی قسمت های بدنه) با قیمتهای سلیقه ای فروشندگان روبرو می شویم! البته هنوز در تهیه قطعات مصرفی عادی مثل لنت و فیلترها (بخصوص در شهر های بزرگ) مشکل خاصی وجود ندارد. ضمناً سرعت تبدیل اتومبیل به پول نقد برای این قبیل خودروها (نسبت به موارد اصطلاحاً بورس بازار) کمی کندتر است و هنگام فروش باید صبورتر باشید.
با توجه به خواب 4 ساله ی جن-2 امروز ما جا دارد نکته ای هم در مورد خودروهای خوابیده با کارکرد پایین اما سن بالا بگوییم. بسیاری از قطعات، صرف نظر از کیلومتر پیمایش بعد از چند سال فرسوده می شوند و نیاز به تعویض دارند، پس اگر خودرویی با سن بالا اما کارکرد بسیار پایین خریداری کردید برای تعویض لاستیک ها، تسمه ها و برخی موارد دیگر منتظر رسیدن کیلومتر به رقم پیشنهادی کاتالوگ نشوید. در صورتیکه صاحب قبلی اقدام به تعویض برخی قطعات و سیالات نکرده با مشورت یک مکانیک مجرب اقدامات لازم را انجام دهید تا با خیال آسوده از خودروی محبوب خود استفاده نمایید.

نتیجه گیری کلی

اگر به دنبال خودرویی پرقدرت با شتاب عالی و کابینی خانوادگی هستید همچنان اتومبیل هایی مثل هیوندای آوانته و سیتروئن زانتیا در این حدود قیمتی انتخاب های کامل تری به نظر می رسند (البته با توجه به تفاوت قیمت ها این نکته را هم در نظر داشته باشید که مثلاً با بودجه ی خرید یک آوانته با کارکرد بالای 100 هزار می توان یک جن-2 با کارکرد زیر 50 هزار خرید) و اگر به هر دلیلی از جمله سکونت در شهر های کوچک یا مشغله فراوان، خواهان گستردگی نمایندگی ها و در دسترس بودن قطعات یدکی باشید، باز هم بهتر است پروتون را فراموش کرده و انتخابتان را از میان دست دوم های اصطلاحاً رند بازار یا صفر کیلومترهای ایرانی و چینی انجام دهید (هرچند اگر مثل مهمان امروز ما، موفق به خرید یک نمونه ی سالم و کم کارکرد شدید، پروتون خیلی دیر به دیر گذرتان را به تعمییرگاه خواهد کشاند)، اما اگر به دنبال خودرویی منحصر به فرد هستید که بدلیل طراحی خاص و تعداد کم در خیابانها کمی جلب توجه کند و در عین حال از نظر فنی، کیفیت و لذت رانندگی نیز عملکرد قابل قبولی داشته باشد، قطعاً جن-2 نسبت به قیمت یک گزینه ی مناسب برای شما خواهد بود.
در پایان جا دارد از همکاری صمیمانه آقای مهدی فرشاد که وقت و اتومبیل خود را جهت تهیه مقاله در اختیار  قرار دادند تشکر نماییم.

 

 

 

عکس ها
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
http://8pic.ir/images/9tnqk1ugfitvmei85t3b.jpg

GRUP CARSTAR
GRUP CARSTAR
با مدیریت : محمد حسین حسنی
mohammad hossein hassani
آیا تمایل دارید خودروی خود را جهت تست در اختیار سایت کار استار قرار دهید؟

اگر خودرویی دارید و قصد همکاری با کار استار جهت تست خودروی خود را دارید، لطفاً نام خودرو، شهر، نام خود و شماره تماس خود را از طریق ایمیل grupcarstar@gmail.com برای ما ارسال کنید تا همکاران ما جهت انجام هماهنگی های لازم با شما تماس بگیرند.

آیا قصد نگارش مقاله و یا تجربه رانندگی دارید؟

اگر شما هم علاقه مند به دنیای خودرو هستید و در نگارش یا ترجمه متون تجربه دارید، سایت کار استار شما را به همکاری دعوت می کند. مقاله شما با نام شما در سایت ثبت می شود و شما یکی از نویسندگان این سایت خواهید شد.

زمینه های همکاری:

1. تجربه رانندگی شما با یک خودروی موجود در بازار داخل
2. اخبار دنیای خودرو
3. مقاله علمی در مورد تکنولوژی های مربوط به خودرو
4. اگر در زمینه دیگری آماده همکاری با سایت می باشید، با ما تماس بگیرید

توجه داشته باشید که مطالب دیگر سایت ها و مجله ها مورد قبول واقع نخواهد شد.

در صورتیکه آماده همکاری هستید، یک مقاله را آماده کرده و با نام خود به آدرس زیر ارسال کنید.

آدرس ایمیل سایت: grupcarstar@gmail.com

آدرس ایمیل سایت: grupcarstar@yahoo.com
http://8pic.ir/images/9tnqk1ugfitvmei85t3b.jpg
آدرس ایمیل سایت: grupcarstar@gmail.com

درباره ما
Profile Pic
کاری از محمد حسین حسنی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظرتون درباره سایتمون چیه؟
    لیفان ایکس ۵۰ راهی جدید، همراهی جدید
    لیفان ایکس50

    جک اس ۵ شاسی بلند قدرتمند

    محصولات جک


    http://up.amoozstar.ir/plugins/filepreviewer/site/resize_image_inline.php?f=14&w=1100&h=800&m=cropped&uh=87ce8ba9fa8d7dada0cfffa3f0410c1c4d36f2f59014165840a6d1f302457b88&o=gif

    آمار سایت
  • کل مطالب : 1310
  • کل نظرات : 48
  • افراد آنلاین : 102
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 355
  • آی پی دیروز : 264
  • بازدید امروز : 551
  • باردید دیروز : 665
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 4,307
  • بازدید ماه : 4,307
  • بازدید سال : 75,472
  • بازدید کلی : 474,849
  • کدهای اختصاصی
    کار استار - مجله خبری خودرویی - استار -CAR-GOURP-GOURP CARSTAR- STAR-CS-نقد و بررسی - خودرو های روز -داخلی-خارجی-اخبار-فیلم بررسی-بروز خودرو