loading...
Gourp CARSTAR
کـــــــــــــــــــــــــــــــــار اســــــــتار / GOURPCARSTAR

http://s7.picofile.com/file/8254439926/carstar.gif

            ایــــــــمیل مـــــا  >>> carstar.ml@inbox.ru

Gourp CARSTAR بازدید : 76 یکشنبه 12 مهر 1394 نظرات (0)
گزارش مسابقه اتومبیل رانی خوزنکلا
نوشته: سپهر زنگنه
عکس: بامداد صفاییان

خوزنکلا، منطقه ای کوهستانی در حاشیه جاده چالوس است که از چند روستای سرسبز و جاده های پر پیچ و خم تشکیل شده است.بخشی از جاده های این منطقه جمعه گذشت به محل برگزاری مسابقه اتومبیل رانی تایم گیری جاده ای بدل شده بود.رقابتی که در معیارهای جهانی تحت عنوان HILL CLIMB برگزار می شود اما در نمونه ایرانی شده، تغییراتی را نسبت به عرف بین المللی تجربه می کرد تا از ریسک رانندگی پر سرعت در جاده های کوهستانی کاسته شود.

HILL CLIMB چیست؟
بر اساس ضرب المثل معروف، شنیدن کی بود مانند دیدن، توصیه می کنیم که برای آشنایی با چند و چوند مسابقات فوق العاده جذاب HILL CLIMB، ویدیو زیر را مشاهده فرمایید که به یکی از مشهور ترین رقابت های جهان یعنی مسابقه سالانه در کوه پایکس پیک منطقه کلرادو مربوط می شود.


این مسابقات به خصوص در پایکس پیک،نماد کامل جنون سرعت در مصاف با طبیعت است و در مسیری کاملا طبیعی با حداکثر سرعت به صورت تایم گیری انجام می شود.جالب تر آنکه در بالاترین کلاس مسابقه پایکس پیک،محدودیت و قانون فنی خاصی هم اعمال نمی شود و خودروسازان یا تیم های مسابقه ای می توانند از حداکثر دانش خود برای ثبت رکورد در این رقابت استفاده کنند.

HILL CLIMB در ایران
در خطرناک بودن مسابقات هیل کلایم کوچکترین تردیدی نیست،ترکیب سرعت زیاد،پیچ های تُند و دره های عمیق، می تواند معجونی لذت بخش اما بسیار خطرناک و حادثه خیر را پدید آورد و به همین دلیل هم به ندرت شاهد برگزاری چنین مسابقاتی در کشورمان هستیم.در واقع علاوه بر نبود زیر ساخت های مناسب و دشواری برگزاری مسابقات جاده ای از نظر هماهنگی با نهاد های مختلف، عدم دسترسی به خودروهای حرفه ای و ایمن نیز مشکل بزرگی در راستای برپایی چنین مسابقاتی به حساب می آید.در رقابت هیل کلایم اصولا باید خطر تصادف،خارج شدن از جاده و سقوط به درون دره مورد توجه واقع شود و خودروها از حرفه ای ترین و کامل ترین مجموعه های رول کیچ و قفس های ایمنی،صندلی های حرفه ای و کمربند های چند نقطه ای بهره ببرند،اما از آنجا که در کشورمان دسترسی به چنین تجهیزات حرفه ای و گران قیمتی وجود ندارد، طبیعی است که مسابقات با در نظر گرفتن نکات ایمنی برای طراحی مسیر و اجتناب از مواجه با پیچ های خطرناک برگزار شود که البته همین مسئله هم از میزان هیجان این رقابت می کاهد.
با این حساب چندان عجیب نیست که در مسابقه جمعه گذشته شاهد استفاده از مخروط های پلاستیکی به سبک رقابت های اسلالوم در مسیر رقابت بودیم.هدف از این کار این بود که ضمن کاهش سرعت خودروها،مهارت رانندگان در پشت سر گذاشتن هرچه سریعتر این موانع مصنوعی نیز فارغ از قدرت خودروها در نتیجه نهایی تعیین کننده باشد.در واقع با این روش از تاثیر قدرت و ضعف خودروها کاسته شده بود و دقت و مهارت راننده نقش بیشتری را در ثبت زمان مطلوب ایفا می کرد.
طیف خودروهای شرکت کننده بازه وسیعی از پراید های استاندارد و تقویت شده، تا جنسیس کوپه و حتی پورشه کیمن را شامل می شد و مسیر مسابقه هم به جز یک پیچ کوچک در بخش خاکی، در امتداد جاده پرشیب و کوهستانی طراحی شده بود که می توانید تمامی آن را در فیلم زیر از فضای داخل کابین یک تویوتا کرونا توربو مشاهده کنید.


کلاس بندی مسابقه با هدف رعایت عدل و انصاف از سوی تیم برگزاری (هیئت اتومبیل رانی شهرستان آسارا) بر اساس مشخصات فنی و حجم موتور خودرو ها در نظر گرفته شده بود و شامل کلاس های 1400cc (عموما شامل مدل های مختلف پراید) ، 1600cc (پژو 206 تیپ پنج)، 1800cc (پژو 405 و سمند و ...) ، 2000cc و آزاد می شد که کلاس آزاد خودروهای بسیار متفاوتی از ب ام و 2002 مجهز به موتور 3s تویوتا،پورشه ، جنسیس کوپه، نیسان ماکسیما و حتی جیپ را در بر می گرفت.
حدود 48 خودرو در رقابت شرکت کرده بودند و زمان های ثبت شده از حدود یک دقیقه و 10 ثانیه تا نزدیک به دو دقیقه را شامل می شد، بنابراین به نظر می رسید که برگزاری کل مسابقه در زمانی کمتر از دو ساعت امکان پذیر باشد، اما چالش اصلی مدیریت جریان ترافیک عمومی جاده بود که در روز جمعه به حداکثر خود رسیده بود و آمد و شد خودروهای عبوری هر چند دقیقه یکبار روند اجرای مسابقه را متوقف می کرد.هرچند باید در این رابطه از زحمات کثیر تیم برگزاری،نیروی انتظامی و اهالی منطقه تشکر و قدردانی کرد که با همکاری و هماهنگی فراوان در اجرای چنین مسابقه سختی سنگ تمام گذاشته بودند.
در نهایت پس از گذشت 4 ساعت از آغاز مسابقه،زمان گیری تمامی خودروها انجام شد و مراسم اهداف جوایز پس از محاسبه تایم خطای رانندگان توسط مدیران منطقه و پیشکسوتان اتومبیل رانی در ارتفاعات زیبای منطقه برگزار شد و رتبه های برتر به نفرات زیر رسید.


کلاس 1400cc
1:مسعود فتاحی - پراید
2: ایمان کلانتری - پراید وانت
3: دانیال صمیمی - پراید

کلاس 1600cc
1: امید رستمیان - پژو 206
2: حبیب رحمانی - پژو 206
3: علی بیگلری - پژو 206

کلاس 1800cc
1: آرسام عسگری - سمند
2: علیرضا سلیمانی - پژو 405
3: رضا برقیانی - پژو 405

کلاس 2000cc
1: یوسف گلی
2: صابر پروانه نژاد
3: محسن اسلامی - مزدا 3

کلاس آزاد
1: کامران واقف - پورشه کیمن
2: مجید آینه وند - هیوندای جنسیس کوپه
3: محمد رضا روحی - ب ام و 2002 مجهز به موتور تویوتا
 
عکس ها
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
http://8pic.ir/images/9tnqk1ugfitvmei85t3b.jpg

GRUP CARSTAR
GRUP CARSTAR
با مدیریت : محمد حسین حسنی
mohammad hossein hassani
آیا تمایل دارید خودروی خود را جهت تست در اختیار سایت کار استار قرار دهید؟

اگر خودرویی دارید و قصد همکاری با کار استار جهت تست خودروی خود را دارید، لطفاً نام خودرو، شهر، نام خود و شماره تماس خود را از طریق ایمیل grupcarstar@gmail.com برای ما ارسال کنید تا همکاران ما جهت انجام هماهنگی های لازم با شما تماس بگیرند.

آیا قصد نگارش مقاله و یا تجربه رانندگی دارید؟

اگر شما هم علاقه مند به دنیای خودرو هستید و در نگارش یا ترجمه متون تجربه دارید، سایت کار استار شما را به همکاری دعوت می کند. مقاله شما با نام شما در سایت ثبت می شود و شما یکی از نویسندگان این سایت خواهید شد.

زمینه های همکاری:

1. تجربه رانندگی شما با یک خودروی موجود در بازار داخل
2. اخبار دنیای خودرو
3. مقاله علمی در مورد تکنولوژی های مربوط به خودرو
4. اگر در زمینه دیگری آماده همکاری با سایت می باشید، با ما تماس بگیرید

توجه داشته باشید که مطالب دیگر سایت ها و مجله ها مورد قبول واقع نخواهد شد.

در صورتیکه آماده همکاری هستید، یک مقاله را آماده کرده و با نام خود به آدرس زیر ارسال کنید.

آدرس ایمیل سایت: grupcarstar@gmail.com

آدرس ایمیل سایت: grupcarstar@yahoo.com
http://8pic.ir/images/9tnqk1ugfitvmei85t3b.jpg
آدرس ایمیل سایت: grupcarstar@gmail.com

درباره ما
Profile Pic
کاری از محمد حسین حسنی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظرتون درباره سایتمون چیه؟
    لیفان ایکس ۵۰ راهی جدید، همراهی جدید
    لیفان ایکس50

    جک اس ۵ شاسی بلند قدرتمند

    محصولات جک


    http://up.amoozstar.ir/plugins/filepreviewer/site/resize_image_inline.php?f=14&w=1100&h=800&m=cropped&uh=87ce8ba9fa8d7dada0cfffa3f0410c1c4d36f2f59014165840a6d1f302457b88&o=gif

    آمار سایت
  • کل مطالب : 1310
  • کل نظرات : 48
  • افراد آنلاین : 103
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 366
  • آی پی دیروز : 412
  • بازدید امروز : 783
  • باردید دیروز : 641
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 2,164
  • بازدید ماه : 2,164
  • بازدید سال : 73,329
  • بازدید کلی : 472,706
  • کدهای اختصاصی
    کار استار - مجله خبری خودرویی - استار -CAR-GOURP-GOURP CARSTAR- STAR-CS-نقد و بررسی - خودرو های روز -داخلی-خارجی-اخبار-فیلم بررسی-بروز خودرو